Αρχείο δημοσιεύσεων

Συμπεριφορές που βελτιώνουν την επικοινωνία 2/2

Ανάληψη ευθύνης για αυτά που μας συμβαίνουν

Για να επικοινωνούμε σωστά, μας είναι απαραίτητο να καταλάβουμε τον τρόπο που απαντάμε στον συνομιλητή μας. Ότι λέμε δεν πρέπει να είναι απλά μια αντίδραση σε αυτά που ακούμε αλλά μια αυθεντική έκφραση των συναισθημάτων μας και των πιστεύω μας.

Ο κύριος σκοπός της επικοινωνίας μας, οφείλει να είναι η αυτό-αποκάλυψη και όχι η άμυνα ή η επίθεση στον άλλον.

Κατανοούμε ότι οι σκέψεις μας, τα συναισθήματά μας και οι απόψεις μας δεν ελέγχονται από τους άλλους ή από τις εξωτερικές συνθήκες αλλά είναι στο χέρι μας το πώς θα τις ερμηνεύσουμε και πώς θα πράξουμε. Με αυτόν τον τρόπο δεν ρίχνουμε την ευθύνη στους άλλους για αυτό που μας συμβαίνει. Η παραπάνω στάση εκφράζεται με λέξεις όπως ‘Νομίζω ότι …’, ‘Διαλέγω να …’, ‘Θα προτιμούσα…’, ‘Χρειάζομαι…’, ‘Αισθάνομαι…’

 

Ακούω πλήρως αυτά που λέει ο άλλος και τα ενσωματώνω στην απάντησή μου

Αντί να συνεχίζουμε την συζήτηση βασιζόμενοι στην τελευταία πρόταση που ακούσαμε ή απλά να παραθέτουμε αυτά που σκεφτόμαστε κατά τη διάρκεια που μιλάει ο άλλος, ακούμε συγκεντρωμένοι τον συνομιλητή και ενσωματώνουμε στα λεγόμενά μας αυτά που καταλάβαμε από τις προτάσεις που ακούσαμε. Οι περισσότεροι έχουμε την τάση να αγνοούμε αυτά που λέει ο άλλος και είτε απαντάμε λέγοντας τις δικές μας απόψεις, είτε συνεχίζουμε με αυτά που σχεδιάζουμε να πούμε την ώρα που μιλάει ο άλλος. Παρατηρείστε μία συζήτηση δύο γνωστών σας. Τις πιο πολλές φορές θα δείτε μια παράλληλη παραβολή προτάσεων του τύπου ‘Εγώ θυμάμαι …’ ‘Εμένα μου φαίνεται…’ και όχι μια πραγματική επικοινωνία.

Αφήνουμε τον συνομιλητή μας να ολοκληρώσει χωρίς να τον διακόψουμε καθώς η πλήρης ανάπτυξη επιχειρημάτων απαιτεί συνέχεια, δομή και χρόνο και μπορεί μάλιστα στο τέλος να θέλουμε να πούμε τα ίδια πράγματα με διαφορετικές προτάσεις.

 

Εστιάζουμε στην ακριβή διατύπωση

Όταν εστιάζουμε στις διαφωνίες μας ή σε πιθανές ανακρίβειες ή ασάφειες που αναφέρει ο συνομιλητής μας, πολύ πιθανόν η συζήτηση να στραφεί προς μια κατεύθυνση εντελώς άσχετη με το αρχικό μας θέμα. Προσπαθούμε να καταλάβουμε τι ακριβώς θέλει να πει ο συνομιλητής μας, εξηγώντας του τι ακούσαμε και τι καταλάβαμε. ‘Από αυτά που λες καταλαβαίνω ότι …, είναι έτσι;’

 

Αποφεύγουμε να ακυρώνουμε τον συνομιλητή μας

Μην ξεχνάμε ότι αυτά που λέει ο συνομιλητής μας εκφράζουν την δική του οπτική γωνία και τα βλέπει ως πραγματικότητα. Ο καθένας μας έχει ένα διαφορετικό σύστημα αναφοράς ή διαφορετικές εμπειρίες βάση των οποίων ερμηνεύει τις καταστάσεις και διαμορφώνει τις απόψεις του. Ο βασικός σκοπός της επικοινωνίας είναι να καταλάβουμε ο ένας τις απόψεις του άλλου. Μπορούμε να εκφράσουμε την διαφωνία μας αλλά καλύτερα να αποφύγουμε εκφράσεις όπως ‘Τι είναι αυτά που λες…’

Όταν ακυρώνουμε τον συνομιλητή μας τον αναγκάζουμε να αμυνθεί ή να απολογηθεί αντί να μας επικοινωνήσει τα απόψεις του.

 

Κρατάμε χαμηλά τους τόνους

Οι φωνές μπορεί να βοηθάνε στην ανακούφιση από τον θυμό που νιώθουμε, ωστόσο σπάνια προδιαθέτουν τους άλλους να ακούσουν αυτά που έχουμε να τους πούμε. Όπως και στην προηγούμενη περίπτωση της ακύρωσης του συνομιλητή, έτσι και εδώ, οι φωνές προκαλούν την αμυντική στάση των άλλων. Πάρτε μια βαθιά αναπνοή. Φανταστείτε ότι έχετε ένα κουμπί παύσης. Ενεργοποιήστε το για λίγα δευτερόλεπτα. Στη συνέχεια επικοινωνήστε αυτά που θέλετε με ήρεμη σκέψη και χωρίς συναισθηματική φόρτιση.

 

Κατανοούμε πρώτα τον συνομιλητή μας και στη συνέχεια ζητάμε την δική του κατανόηση

Συχνά σιωπούμε ή φεύγουμε από τον χώρο όταν αισθανόμαστε απογοητευμένοι ή όταν θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε την σιωπή για να πετύχουμε κάτι. Αν και οι δύο συνομιλητές συμφωνήσουν σε μια ‘περίοδο ανακωχής’ τότε αυτό μπορεί να βοηθήσει την επικοινωνία. Ωστόσο σε αντίθετη περίπτωση πρέπει να μείνουμε στην διαδικασία μέχρι ο καθένας να νιώσει ικανοποιημένος ή τουλάχιστον να νιώσει ότι είναι κατανοητό από τον άλλον αυτό που λέει.

 

Λέμε με δικά μας λόγια αυτά που ακούμε

Κατά τη διάρκεια της επικοινωνίας προσπαθούμε να κάνουμε κατά τακτά χρονικά διαστήματα περιληπτικές προτάσεις που να δείχνουν τι έχουμε πει και τι έχουμε καταλάβει από τη μέχρι τώρα συνομιλία. Με αυτόν τον τρόπο σιγουρευόμαστε ότι όλοι μας συζητάμε για το ίδιο πράγμα και δείχνουμε στον άλλον πώς έχουμε εμπεδώσει ότι έχει πει. Αυτό βοηθάει και τους δύο συνομιλητές να αντιληφθούν πώς ‘ακούγονται στα αυτιά’ του άλλου.

 

Προσπαθούμε να μας ακούσουμε όταν μιλάμε

Μας αρέσουν αυτά που λέμε και ο τρόπος που τα λέμε; Αντιπροσωπεύουν με ακρίβεια τις πραγματικές μας σκέψεις και συναισθήματα;

Μπορεί το ήμισυ της επιτυχημένης επικοινωνίας  να είναι η καλή ακρόαση του συνομιλητή μας αλλά ακούγοντας αυτά που εμείς λέμε μας θα βοηθήσει να μείνουμε σε επαφή με τις σκέψεις μας, να κατανοήσουμε πράγματα για τον εαυτό μας και να εντοπίσουμε πιθανές ασυμφωνίες ανάμεσα σε αυτά που σκεφτόμαστε και σε αυτά που εκφράζουμε στους άλλους. Άλλωστε και αυτό ένα μήνυμα θα είναι.

Μέσω του life coaching μπορούμε να βελτιώσουμε τον τρόπο επικοινωνίας μας, καθώς ο life coach είναι αυτός που μας καθρεφτίσει τον τρόπο που αλληλεπιδρούμε με τους άλλους ώστε να κατανοήσουμε τα δυνατά σημεία μας καθώς και εκείνα που χρήζουν βελτίωσης.

Μίλτος Τσιάκαλος

life coach

Leave a Reply

Εγγραφή στις ενημερώσεις μας

Καταχωρήστε το email σας για να ενημερώνεστε για επερχόμενα ομαδικά εργαστήρια, ομιλίες και δράσεις σχετικά με το Life Coaching :

Βρείτε μας στα Social Media

Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On YoutubeCheck Our FeedVisit Us On Google Plus